Štítky

auta (18) běh (34) beskydy (13) brusle (34) cukroví (11) divadlo (1) DIY (2) filmy (17) golf (1) hory (37) IT (68) jednokolka (1) kola (109) kolce (10) koloběžky (4) koncert (4) koně (1) létání (20) lezení (22) literatura (8) lodě (2) lyže (130) motorky (61) osobni (1) osobní (102) plavání (4) posilování (2) potraviny (27) příroda (8) recenze (3) recepty (62) sauna (1) squash (3) tanec (3) telefony (19) turistika (60) USA (58) vlaky (4) vysocina (3) wakeboarding (1) závod (1) závody (84) ZLM (66)

pátek 12. května 2017

Sabelell a KTM 1290 Super Adventure S aneb nejlepší dvouválcové véčko balené jako cestovní enduro

KTM Autonova Brno a jejich Orange Days 2017 mi přinesly možnost vyzkoušet KTM 1290 Super Adventure S. Nikdy jsem se netajil oblibou silných velkých cestovních endur a velkoobjemových řadových čtyřválců k tomu. No ano, to se v případě KTM kryje jen z půlky, druhou půlku však vynahradila zvědavost jaké že jsou stroje této značky (ještě jsem na žádném nejel).

Řečí suchých čísel, 215kg suché hmotnosti, 23l nádrž, příhradový rám z chrom-molybdenové oceli s váhou necelých 10kg, odpružení mají na starosti semi-aktivní USD vidlice a tlumič se zdvihy 200mm vpředu i vzadu, brzdy od Bremba (2 x plovoucí čtyřpíst s radiálním třmenem + dvoupíst). Čtyřtaktní čtyřventilové a hlavně dvouválcové srdce s objem 1301cm^3 disponuje maximálním výkonem 160k. Jemu sekunduje hydraulicky ovládaná antihopingová spojka spřažená s klasickou 6ti stupňovou převodovkou a sekundárním pohonem v podobě X-ring řetězu. Pro úplnost dodejme, že na liťácích rozměru 19" a 17" jsou obuty vynikající Pirelli Scorpion Trail II.

Jenže výčtem HW to dnes u motorek nekončí, takže se podívejme na SW. MSC s C-ABS od Bosche není ničím jiným než Motorcycle Stability Control s Combined-Anti-lock Brake System. Zkrátka asi nejpokročilejší elektronika, kterou můžete v motorkách dnes najít. Kombinované ABS fungující s ohledem na náklon motorky. Dále tu máme MTC tj. Motorcycle Traction Control, které lze nastavit do čtyř režimů a podle nich a s využitím informací o prokluzu zadního kola, náklonu motorky reguluje výkon dávkovaný na zadní kolo. TPMS - Tyre Pressure Monitoring System považuji jen za příjemný bonus, který vám poví, jaký že máte tlak v pneumatikách. K těmto hračkách připočítejte semi-aktivní tlumiče, Quickshifter+, CC - Cruise Control, vyhřívané gripy, KTM My Ride (Entertainment System), HHC - Hill Hold Control a MSR - Motor Slip Regulation, jako by nestačila antihopingová spojka, je zde hračka s opačnou funkcionalitou oproti MTC, zkrátka motorka vám při podřazení a případném hrozícím smyku zadního kola díky brzdnému účinku motoru zatáhne za plyn, aby se toto nestalo. BTW z uvedeného je asi zřejmé, že plyn nevisí na lanu, ale že jde o ride-by-wire. K elektronice bychom mohli ještě tak trochu přiřadit "vodě odolnou" schránku s USB konektorem pro mobil, bezklíčové startování a obří 6,5" TFT display.

No a teď k jízdě, sedám na stroj a trochu se divím proč musím stát na špičkách, no to asi bude výškou sedla 860mm, bohužel ani moje extra váha nezapůsobila na tlumiče natolik, abych dosáhl hladce :-) Vyjíždím rovnou s přednastavenou palivovou mapou Sport a tlumiči nastavenými na Street. Záhy zjišťuji, že se na motorce sedí parádně, skýtá parádní ochranu proti větru (jen škoda, že není mašina ještě trochu užší v místech, kam sahají má kolena, pak bych psal o dokonalosti) a hlavně poslušně zatáčí. Ovladatelnost je vážně luxusní. Zakrátko mám stroj v ruce tak, že můžu laborovat s nastavením elektroniky, čemuž dopomáhá dobře použitelné ovládání systému a zmiňovaný obří a skvěle čitelný 6,5" TFT display. Sotva opustím město, zatáhnu za elektronický plyn co to dá, motorka se odměňuje brutálním zrychlením, mám pocit, že se začalo odlepovat přední kolo, ale jen pár centimetrů, přeci jenom jsem opečovávaný sofistikovanou elektronikou. Pár akcelerací a deakcelerací, abych zjistil jak jsou na tom brzdy, jak táhne motor a jak sekunduje quickshifter. No výsledek je jasný, přesto jak je motor ostrý a jak mi je z toho blbě, musím říct, že jde o nejlepší véčko, které jsem zatím zkoušel, minimum vibrací a široké spektrum použitelných otáček z něho může dělat dobrého parťáka pro dlouhé cesty. Tak a teď je na čase kouknout do zatáček. První krizovka, příliš jsem se namáčkl za auto před sebou (chtěl jsem ho předjet), náklon v zatáčce a najednou pár metrů před sebou přímo na mé stopě leží několikametrová stopa štěrku. Ten drift nebyl záměrný, dokonce mi spadla noha ze stupačky, hrklo ve mě, ale stroj to ustál, jen se odporoučel do stopy o pár desítek centimetrů vnějšejší :-) Rychle zpomaluji a to je dobře, většina následujících zatáček je ozdobena podobně a nebo ještě hůř. BTW když jsme u brzd, bylo mi řečeno, že ze začátku nejsou tak ostré kvůli offroad použití, no nevím jestli je to kvůli tomu, ale rozhodně to nejsou kotvy jako na BMW S1000XR, které zůstává z pohledu brzdění stále nepřekonatelné. Ale zpět na silnici, při cestě zpět si brzdy ještě prověřím při lehké nouzovce, kdy mi pod kola vběhla koroptev... Z mašiny jsem nadšený, kdyby tam byl čtyřválec, tak bych možná už objednával :-) Jo a ochrana proti dešti byla také fajn, při cestě zpět mě chytla v Brně průtrž jak sviňa. Bohužel ani režim "rain" si neporadil s prokluzem zadního kola na bílé příčné čáře v hranici křižovatky. Opět mě to lehce vylekalo, ale žádná křeč. Bohužel cesta přes Brno se odehrávala nakonec v tak malé rychlosti a dobře tak, stojící voda na silnici není tím nejlepším pro motky, že mi ani široká kapotáž nepomohla od promoknutí... A co jsem vynechal? Řazení, nebylo špatný, ale ani nejlepší, zkrátka neurazí, ale ani neokouzlí. Quickshifter nahoru řadil překvapivě neurvale, to i na své motorce bez spojky řadím mnohem hladčeji, za to podřazování mu šlo skvěle. Ovládání plynu i spojkové páčky bylo naprosto v pořádku.

Závěr? Skvěle ovladatelná, pohodlná, líbivá a výkonná mašina s nejlepším véčkovým dvouválcem, co jsem zkoušel. K tomu připočítejte tu nej elektroniku a dostanete hodně povedený koktejl.


Žádné komentáře:

Okomentovat